Sprawozdanie
Dnia 14 marca
wyruszyłyśmy w teren. Obrałyśmy sobie za cel dotarcie do trzech szkół z pytaniem
o możliwość przeprowadzenia ankiety.
Pierwszą
placówką był Zespół Szkół. Pani Dyrektor
dość niechętnie nas przyjęła i była dość nieufna oraz bardzo podejrzliwa.
Próbowała nas zbić z "tropu" i poprosiła o pokazanie wcześniej
wykonanej ankiety pedagogowi szkolnemu. W ostateczności, po licznym
tłumaczeniu, wyjaśnianiu naszych celów, uzyskałyśmy zgodę na przeprowadzenie
badań ankietowych w dwóch klasach.
Z racji tego, iż była to pierwsza placówka
jaką odwiedziłyśmy bardzo się zestresowałyśmy negatywnym nastawieniem Pani Dyrektor.
Do drugiej
placówki już podążałyśmy mniej chętniej. Obawiałyśmy się podobnej reakcji ze
strony Dyrektora. Ku naszemu zdziwieniu vice- Dyrektor Liceum
Ogólnokształcącego chętnie nas wysłuchał. Dopytywał się jeżeli czegoś nie
uściśliłyśmy. Pozwolił nam sobie wybrać
dogodny dla nas termin oraz liczbę respondentów. Jego warunkiem było tylko
przesłanie wykonanej wcześniej ankiety
do weryfikacji. Podejrzewamy, że nie do końca zrozumiał cel przeprowadzania
naszych badań, ponieważ osobiście chciał nas zaprowadzić do klas oraz poprosił
aby rozdać ankiety uczniom ze wcześniejszym wstępem i wyjaśnieniem dotyczącymi
tej ankiety. Człowiek ten był bardzo miły i wyrozumiały. Przywrócił nam chęć
pójścia do dokonywania dalszych badań.
Kolejną szkołą było II Liceum
Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika. Dyrektor tej placówki skojarzył nam
się ze Św. Mikołajem. Był bardzo miły, uprzejmy. Gdy usłyszał, że jesteśmy
Studentkami Uniwersytetu Śląskiego uśmiechnął się do nas życzliwie. Uważnie nas
wysłuchał, zadał kilka pytań. Był przeciwny
stwierdzeniu, iż owca, czy nawet czarna owca może być symbolem osoby
niepełnosprawnej. Stanowczo bronił swojego zdania.
Dyrektor tego Liceum był na tyle
miły, iż pozwolił nam zankietować tyle klas ile nam się podoba. Ostatecznie
poprosiłyśmy o trzy klasy ( I, II, III) aby mieć przekrój wiekowy.
W tym dniu
rozpoczęłyśmy pracę nad ankietą. Podzieliłyśmy ją na dwie części:
część etnologiczną i część z uwzględnieniem problemu osób
niepełnosprawnych. Po prawdzie miałyśmy problem z ułożeniem pytań dotyczących
osób niepełnosprawnych.
Dnia 21 marca
wyruszyłyśmy przeprowadzić badania. W Liceum Ogólnokształcącym im. Osuchowskiego w pierwszej klasie
zostałyśmy poproszone o krótką prelekcję na temat etnologii. Klasa wraz z
nauczycielką dość żywo zareagowała na nasze studia. Kilka osób zainteresowało
się kierunkiem. Wydawał się im intrygujący. Nauczycielka bardzo nas chwaliła.
Czekając na następną klasę, którą
mogłyśmy zankietować przeprowadziłyśmy rozmowę z wicedyrektorem szkoły.
W drugiej
klasie, gdzie przeprowadzałyśmy badania ankietowe spotkałyśmy się z małym
oporem ze strony uczniów, którzy do z krytycznym nastawieniem podeszli do
ankiety. Byli dość niechętni i jak na ten wiek ” rozrywkowi”, co przysporzyło
małych problemów. W gruncie rzeczy udało nam się zdobyć nie do końca wypełnione
ankiety.
Anna Sroślak,
Paulina Klimera
Ankieta
Ankieta
Ankieta stworzona została na potrzeby naukowe. Przeprowadzona jest w celu uzyskania informacji dotyczących postrzegania osób niepełnosprawnych przez młodych ludzi. Podejmuje także problem tożsamości regionalnej. Jest ona w pełni anonimowa.
Ankieta podzielona została na dwie części: pierwsza z nich dotyczy identyfikacji młodych ludzi ze Śląskiem Cieszyńskim, druga część dotyczy problemu akceptacji osób niepełnosprawnych.
W ankiecie zostały zawarte pytania otwarte jak i zamknięte. W zamkniętych pytaniach proszę postawić X przy odpowiedzi zgodnej z państwa przekonaniami.
Proszę o poważne potraktowanie ankiety oraz szczere i skrupulatne odpowiedzi na pytania.
Podstawowe informacje:
· Miejsce zamieszkania:................................................................................
· Wiek:..............................................
· Miejsce pochodzenia:
Śląsk
inny region
I Tożsamość regionalna
1. Czy identyfikujesz się ze Śląskiem Cieszyńskim?
Tak Nie
2. Czy Cieszyn posiada swój symbol/symbole? Jeżeli tak to podaj jaki/jakie.
Tak. ..................................................................................................
Nie
Nie wiem
3. Co według Pani/Pana mogłoby być symbolem Cieszyna?
................................................................................................................................................................
4. Jakie zwierze kojarzy się Pani/Panu z regionem Śląska Cieszyńskiego? Odpowiedź uzasadnij.
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. Czy wie Pani/Pan coś na temat kultury pasterskiej na tym terenie?
Tak Nie
6. Czy wie Pan/Pani co to jest redyk? Jeżeli tak to wyjaśnij.
Tak
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Nie
II Postrzeganie osób niepełnosprawnych
1. Czy uważa Pani/Pan, że problem wyobcowania osób niepełnosprawnych jest nadal aktualny?
Tak Nie Nie wiem
2. Czy Pana/Pani zdaniem środowisko jest dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych tak by nie czuła się wyalienowana ze społeczeństwa? Uzasadnij.
Tak Nie Nie wiem
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. Powszechnie głosi się, że "Człowiek jest istotą stadną..." - Arystoteles. Czy uważa Pan/Pani, że inność jednostki zakłóca funkcjonowanie danego społeczeństwa?
Tak Nie Nie wiem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz