środa, 22 maja 2013

Ankieta & Opracowanie

Poniżej zamieszczamy ankietę jaką nasze koleżanki przeprowadziły kilka miesięcy temu w cieszyńskich szkołach średnich. Ponadto wykonały one pisemne sprawozdanie z przeprowadzonych badań. Poniżej możecie zapoznać się z ich pracą. Serdecznie zapraszam. ^_^



Sprawozdanie 



Dnia 14 marca wyruszyłyśmy w teren. Obrałyśmy sobie za cel dotarcie do trzech szkół z pytaniem o możliwość przeprowadzenia ankiety.
Pierwszą placówką  był Zespół Szkół. Pani Dyrektor dość niechętnie nas przyjęła i była dość nieufna oraz bardzo podejrzliwa. Próbowała nas zbić z "tropu" i poprosiła o pokazanie wcześniej wykonanej ankiety pedagogowi szkolnemu. W ostateczności, po licznym tłumaczeniu, wyjaśnianiu naszych celów, uzyskałyśmy zgodę na przeprowadzenie badań ankietowych w dwóch klasach.
 Z racji tego, iż była to pierwsza placówka jaką odwiedziłyśmy bardzo się zestresowałyśmy negatywnym nastawieniem  Pani Dyrektor.
Do drugiej placówki już podążałyśmy mniej chętniej. Obawiałyśmy się podobnej reakcji ze strony Dyrektora. Ku naszemu zdziwieniu vice- Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego chętnie nas wysłuchał. Dopytywał się jeżeli czegoś nie uściśliłyśmy.  Pozwolił nam sobie wybrać dogodny dla nas termin oraz liczbę respondentów. Jego warunkiem było tylko przesłanie  wykonanej wcześniej ankiety do weryfikacji. Podejrzewamy, że nie do końca zrozumiał cel przeprowadzania naszych badań, ponieważ osobiście chciał nas zaprowadzić do klas oraz poprosił aby rozdać ankiety uczniom ze wcześniejszym wstępem i wyjaśnieniem dotyczącymi tej ankiety. Człowiek ten był bardzo miły i wyrozumiały. Przywrócił nam chęć pójścia do dokonywania dalszych badań.
Kolejną szkołą było II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika. Dyrektor tej placówki skojarzył nam się ze Św. Mikołajem. Był bardzo miły, uprzejmy. Gdy usłyszał, że jesteśmy Studentkami Uniwersytetu Śląskiego uśmiechnął się do nas życzliwie. Uważnie nas wysłuchał, zadał kilka pytań. Był przeciwny  stwierdzeniu, iż owca, czy nawet czarna owca może być symbolem osoby niepełnosprawnej. Stanowczo bronił swojego zdania.
Dyrektor tego Liceum był na tyle miły, iż pozwolił nam zankietować tyle klas ile nam się podoba. Ostatecznie poprosiłyśmy o trzy klasy ( I, II, III) aby mieć przekrój wiekowy.
W tym dniu rozpoczęłyśmy pracę nad ankietą. Podzieliłyśmy ją na dwie części:
 część etnologiczną   i część z uwzględnieniem problemu osób niepełnosprawnych. Po prawdzie miałyśmy problem z ułożeniem pytań dotyczących osób niepełnosprawnych.

Dnia 21 marca wyruszyłyśmy przeprowadzić badania. W Liceum Ogólnokształcącym                            im. Osuchowskiego w pierwszej klasie zostałyśmy poproszone o krótką prelekcję na temat etnologii. Klasa wraz z nauczycielką dość żywo zareagowała na nasze studia. Kilka osób zainteresowało się kierunkiem. Wydawał się im intrygujący. Nauczycielka bardzo nas chwaliła.
Czekając na następną klasę, którą mogłyśmy zankietować przeprowadziłyśmy rozmowę z wicedyrektorem szkoły.
W drugiej klasie, gdzie przeprowadzałyśmy badania ankietowe spotkałyśmy się z małym oporem ze strony uczniów, którzy do z krytycznym nastawieniem podeszli do ankiety. Byli dość niechętni i jak na ten wiek ” rozrywkowi”, co przysporzyło małych problemów. W gruncie rzeczy udało nam się zdobyć nie do końca wypełnione ankiety.


Anna Sroślak, Paulina Klimera





Ankieta


Ankieta stworzona została na potrzeby naukowe. Przeprowadzona jest w celu                                                                                                                                                                                                                                                                 uzyskania informacji dotyczących postrzegania osób niepełnosprawnych przez  młodych ludzi. Podejmuje także problem tożsamości regionalnej. Jest ona w pełni anonimowa.
Ankieta podzielona została na dwie części: pierwsza z nich dotyczy identyfikacji młodych ludzi ze Śląskiem Cieszyńskim, druga część dotyczy problemu akceptacji osób niepełnosprawnych.
W ankiecie zostały zawarte pytania otwarte jak i zamknięte. W zamkniętych pytaniach proszę postawić X przy odpowiedzi zgodnej z państwa przekonaniami.          
Proszę o poważne potraktowanie ankiety oraz szczere i skrupulatne odpowiedzi na pytania.


Podstawowe informacje:

·       Miejsce zamieszkania:................................................................................
·       Wiek:..............................................
·        Miejsce pochodzenia:

           Śląsk              
           inny region       

I Tożsamość regionalna


1. Czy identyfikujesz się ze Śląskiem Cieszyńskim?

Tak                            Nie

2.  Czy Cieszyn posiada swój symbol/symbole? Jeżeli tak to podaj jaki/jakie.

Tak.                 ..................................................................................................
Nie
Nie wiem
3.  Co według Pani/Pana mogłoby być symbolem Cieszyna?

................................................................................................................................................................

4.  Jakie zwierze kojarzy się Pani/Panu z regionem Śląska Cieszyńskiego? Odpowiedź uzasadnij.

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

5.  Czy wie Pani/Pan coś na temat kultury pasterskiej na tym terenie?

Tak                   Nie

6.  Czy wie Pan/Pani co to jest redyk? Jeżeli tak to wyjaśnij.

Tak            
 .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................    
 Nie

II Postrzeganie osób niepełnosprawnych


1.  Czy uważa Pani/Pan, że problem wyobcowania osób niepełnosprawnych jest nadal aktualny?

Tak                       Nie                    Nie wiem

2.  Czy Pana/Pani zdaniem środowisko jest dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych tak by nie czuła się wyalienowana ze społeczeństwa? Uzasadnij.

Tak                       Nie                    Nie wiem

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................   

3.  Powszechnie głosi się, że "Człowiek jest istotą stadną..." - Arystoteles. Czy uważa Pan/Pani, że inność jednostki zakłóca funkcjonowanie danego społeczeństwa?
   

Tak                         Nie                   Nie wiem


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz